torsdag 20. februar 2014

100 år med animasjonsfilmer i Norge

 

I 1913 ble den første norske animasjonsfilmen laget. I 2013 ble disse hundre årene markert med en utstilling under navnet: «Animert i 100 år» Denne markeringen er en fin innfallsvinkel for undervisning om animasjon i skolen.


En kort smakebit med engelsk kommentar.

Mer informasjon om jubileumsmarkeringen finner du her: http://www.cinemateket.no/aktuelt/norsk-animasjonsfilm-100-aar

En av filmene som ble presentert i utstillingen er «Den standhaftige tinnsoldat» Det er en dukkefilm på 13 minutter fra 1955. Kortfilmen er basert på et eventyr av H. C. Andersen, og ble laget til 150-års jubileet etter hans fødselsår 1805. Ivo Caprino fikk det ærefulle oppdraget å lage en animasjon til den jubileumsmarkeringen. Caprino har holdt seg til den opprinnelige teksten, og ble, etter litt skepsis, godt mottatt av det danske publikum.  Mer informasjon under: http://www.caprino.no/movies/no/tinnsoldaten.asp
Den standhaftige tinnsoldaten handler om en tinnsoldat som bare fikk ett bein å stå på, da han ble produsert. Han forelsker seg i en ballerinafigur som også står på et bein. Livet til tinnsoldaten ble ikke enkelt, men han var standhaftig hele veien. Han får til slutt sin ballerina, men det hele ender heller tragisk i flammene.

Et undervisningsopplegg knyttet til «Den standhaftige tinnsoldaten»

Undervisningsopplegget går over to undervisningstimer. Det kan for eksempel gjennomføres på 9. trinn, hvor elevene er i en oppstartfase før de selv skal lage en animasjonsfilm. Animasjonsprosjektet vil gå over flere uker og dekke flere kompetansemål. I dette undervisningopplegget på to timer, skal elevene jobber opp mot et kompetansemålet, innunder visuell kommunikasjon, etter 10. trinn: -eleven skal kunne vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill.
Det er å gå ut ifra at noen elever har erfaring med å lage animasjon på fritiden, mens andre ikke har prøvde det i det hele tatt. Allikevel vil en grundig gjennomgang og organisert opplæring av det grunnleggende være god læring, uansett tidligere erfaringer. Elevene skal i disse to timene få kunnskap om, og få erfaring med visuelle virkemidler. Kunnskapen skal de så bruke i utprøvinger og eksperimentering når de lager sine egne animasjonsfilm senere. 
1. Undervisningstime: Elevene vil først få se filmen: «Den standhaftige tinnsoldat». For elevene vil filmen trolig virke gammeldags, og det er ikke sikkert alle har sett den. Deretter vises noen klipp og standbilder fra filmen, hvor elevene får forklart hvordan filmskaperen har brukt bildeutsnitt og scenografisk komposisjon. Videre vises andre ulike klipp og standbilder, der elevene diskuterer komposisjon og bildeutsnitt i plenum. 
2. Undervisningstime: Elevene vil, på lik linje som i første time nå få undervist i bruken av farger, former, lyd og lys. Igjen vises dette på ulike klipp og standbilder fra filmen. Til sammen vil dette være nok virkemidler å jobbe med for elevene. Elevene bruker så resten av timen på å finne to ulike eksempler av hvert av de sju virkemidlene brukt i filmen. Øvelsene i å avdekke og å beskrive disse virkemidlene skal få elevene til å bli bevisste på selv å lese og å bruke visuelle virkemidler. Det vil komme elvene til gode når de skal til med å produsere egne animasjonsfilmer. Da ville jeg latt elevene får prøve ut de visuelle virkemidlene de har lært om i små filmsnutter. Det blir en trening før de selv lager animasjonsfilmen. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar