lørdag 9. november 2013

Læring ved bloggskriving




En blogg som en læringsressurs kan gi flere ulike former for læring. LK-06 vektlegger at den digitale kompetansen skal utvikles, og at eleven trenger grunnleggende opplæring. Arbeider med blogg gir elevene økt digital kompetanse, og imøtekomme den femte grunnleggende ferdigheten og ulike kompetansemål innen læreplanen for Kunst og Håndverk.


Et viktig læringsmoment er at en alltid etterlater seg digitale fingeravtrykk av alt en foretar seg på nettet. En vet ikke hvem som registrerer ens handlinger, og hva registreringene blir brukt til. Liestøl og Rasmussen (2010) beskriver i Digitale Medier: En innføring, farene og konsekvensene feilgrep i omgangen med digitale medier kan føre med seg,. Derfor er en grunnleggende opplæring på området avgjørende for at elevene skal kunne delta med sine ytringer på en trygg måte.

Lepperød, Kallestad og Gilje (2013) tar også opp viktigheten av å få innsikt og erfaring med bruk av informasjonsteknologi, i Kunst Håndverk Teknologi og Design. Bloggarbeidet vil la elevene erfare omgang med ytringer i det offentlige rom, og hvilke konsekvenser det kan føre med seg på godt og vondt. Det er med på å forberede barna på å ta del i samfunnsdebatter og slik støtte opp om, og være aktive i vårt demokrati. Under formål for Kunst og Håndverksfaget i LK-06, finner en viktigheten av å kommunisere tanker og ideer, som forteller om hvem vi er og hvor vi står, både som person og ideer. Dermed blir visuell kommunikasjon med en estetisk dimensjon en viktig del av barn og unges hverdag, til både ytringer og avgjørelser. "Kunnskap om form, farge og komposisjon er avgjørende for å lage produkter som fungerer" heter det videre og det er elementer som elevene får praktisk erfaring med, i arbeid med blogg.

Innunder hovedområdet: Visuell kommunikasjon, vektlegges blant annet digitale bildemedier, der det er ønskelig at elevene eksperimenterer. Innunder hovedområdet, Kunst, finner en kunstneres måte å uttrykke seg gjennom foto, film og video på.  Her ser jeg at bloggarbeid kan imøtekomme flere kompetansemål som omfatter disse elementene. Andre ting elevene lærer ved bloggskriving er å dokumentere skritt underveis og slik skape en prosessdokumentasjon.

Videre bevisstgjøres avsendersignaler, og hvordan mottakere agerer. Erfaringen med å ha suksess eller negativ respons er viktig erfaring, som gir elevene en innsikt som skaper refleksjon og dypere forståelse og ferdighet til å delta i sosiale medier. Videre må elevene gjøres bevisste på hva en vil formidle, hvilken målsetting de har, og da hvordan kommunisere dette. Igjen fører det til læring om å lage en struktur i bloggen, og å åpne for interaktivitet.

En blogg bygger identitet og renomme, og det er viktig at elevene lærer å begrense det de legger ut, med tanke på at alle kan lese bloggen. Elevene kommer da inn på å vurdere etiske problemstillinger og tenke kritisk. De erfarer å blogge for et stort publikum, som skjerper tankene rundt det de skal publisere. Elevene lærer om nettvett, og en kommer inn på juridiske sider, der elevene lærer om personvern, opphavsrett og åndsverksloven, beskrevet av Liestøl og Rasmussen (2010) i Digitale Medier: En innføring.

Alt i alt, kan en konkludere med at bloggskriving omfavner nokså mye av intensjonen med digital kompetanse innen Kunst og Håndverksfaget. Elevene får veiledning i å bruke nettet riktig innenfor beskyttede rammer, samtidig som de øker kompetansen både innenfor formalestetiske løsninger og selve teknologien. En flott konkretisering og god støtte er her barneombudets 10 tips om blogging, som jeg ser kan lære elevene en innsikt i hva en begir seg ut på, ved blogging, men også ved generell bruk av nettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar